INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Grzegorz Schönhoff (Schenoff, Szenoff)  

 
 
Biogram został opublikowany w 1994 r. w XXXV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Schönhoff (Schenoff, Szenoff) Grzegorz (1596–1667), jezuita, rektor Akademii Wileńskiej, prowincjał, kapelan nadworny Wazów. Ur. w Brunsberdze (Braniewie).

Uczył się S. w kolegium jezuickim w Brunsberdze i od r. 1611 należał do sodalicji studenckiej, pełniąc w niej różne funkcje. Po ukończeniu retoryki wstąpił 8 VIII 1614 do zakonu jezuitów. Nowicjat odbył w Wilnie przy kościele św. Ignacego pod kierunkiem Wawrzyńca Bartiliusa (1614–16), a następnie studiował filozofię w Akad. Wil. pod kierunkiem Jakuba Olszewskiego (1616–19). Praktykę nauczycielską odbył w Akad. Wil., ucząc syntaksy (1619–21) i w Brunsberdze, ucząc poetyki (1621–2). Teologię studiował w Akad. Wil. pod kierunkiem Jakuba Olszewskiego, Szymona Berenta, Benedykta de Soxo oraz Konstantego Szyrwida (1622–6); na przełomie l. 1625 i 1626 przyjął święcenia kapłańskie. Po odbyciu studium prawa zakonnego (tzw. trzeciej probacji) w Nieświeżu pod kierunkiem Wawrzyńca Bartiliusa (1626–7) złożył tamże 22 IX 1630 uroczystą profesję czterech ślubów zakonnych.

W r. 1627 rozpoczął S. pracę kaznodziejską i dydaktyczną w Akad. Wil. Wykładał najpierw teologię moralną (1627–31) i Pismo św. (1627–8) oraz kierował szkołami średnimi (1627–8). Przeprowadził trzyletni kurs filozofii arystotelesowskiej (1631–4) (jego wykłady z logiki z l. 1631–2 zachowały się w B. Uniw. Wil., sygn. F3–2129). Stopień magistra filozofii uzyskał w Akademii w r. 1632. Następnie kierował przygotowaniem do pracy kaznodziejskiej kleryków jezuickich (1634–5). W końcu prowadził wykłady z teologii scholastycznej (1635–40) oraz przejściowo kierował jako regens Bursą Waleriańską (1638–9). Pod koniec pracy w Akad. Wil. uzyskał w r. 1639 tytuł doktora teologii, wręczony mu w jezuickiej willi na Łukiszkach w obecności przedstawicieli całej prowincji lit. zgromadzonych w Wilnie na kongregacji prowincjalnej. Dodatkowym zajęciem w okresie wileńskim była opieka nad chorymi (prefectus sanitatis); wg nekrologów, oddawał się temu zajęciu z wielkim poświęceniem.

W r. 1640 S. przeniósł się na dwór królewski w Warszawie. Został najpierw kaznodzieją i spowiednikiem królowej Cecylii Renaty. W r. 1642 brał udział w zawiązaniu się przy kościele jezuickim w Warszawie «królewskiej Sodalicji Niepokalanego Poczęcia NMP». S. pełnił obowiązki jej kaznodziei i propagatora. Mimo krótkotrwałego napięcia między królem Władysławem IV a jezuitami z powodu wstąpienia w r. 1643 w Loreto Jana Kazimierza do zakonu jezuitów, S. pozostał na dworze królewskim na wyraźną prośbę królowej. Po jej śmierci czuwał nad wychowaniem syna królewskiego Zygmunta Kazimierza aż do jego przedwczesnej śmierci w r. 1647. Współpracował również z bpem płockim Karolem Ferdynandem Wazą.

W r. 1645 został S. mianowany teologiem królewskim i głównym kolokutorem na tzw. Colloquium charitativum zwołane w sierpniu 1645 do Torunia, celem znalezienia sposobów zbliżenia między reprezentantami wyznań katolickiego, kalwińskiego i luterańskiego. S. włożył wiele wysiłku, by drogą jasnego określenia stanowisk poszczególnych wyznań doprowadzić obrady do pomyślnego końca i w tym celu kilkakrotnie zabierał głos. Kiedy rozmowom groziło załamanie, podejmował się roli pośrednika między królem, do którego wyjeżdżał z Torunia, a przedstawicielami Kościołów protestanckich. Wydane drukiem „Acta Conventus Thorunensis” (W. 1646), przygotowane zapewne przy jego udziale, zawierają jego przemówienia i ingerencje wygłoszone podczas obrad. Są to teksty zwięzłe, jasne i logiczne. Po zakończeniu obrad pod koniec listopada powrócił do Warszawy i służył Władysławowi IV jako teolog i spowiednik. Towarzyszył królowi w jego ostatniej podróży na Litwę i dysponował go na śmierć w Mereczu 20 V 1648.

Po śmierci króla przeniósł się S. w r. 1648 czasowo do Brunsbergi, gdzie wykładał Pismo św. i teologię polemiczną. Znając potrzeby kolegium, które podczas najazdu Szwedów w r. 1626 straciło całą bibliotekę i ciągle odczuwało brak książek, głównie polemicznych, zakupił dla niego za 5 tys. złp. księgozbiór (prawdopodobnie po sekretarzu królewskim Bartłomieju Nigrinusie). Ofiarował też w imieniu króla cenne paramenty do jezuickiego kościoła. W początkach 1649 r. powrócił na dwór królewski jako teolog i doradca Jana Kazimierza. Pod koniec 1649 r. wyjechał jako delegat prowincji lit. na IX Kongregację Generalną w Rzymie, a po powrocie wiosną 1650, został mianowany 29 VIII 1650 rektorem Akad. Wil. i pełnił ten urząd do 30 VIII 1653. Brak historii kolegium wileńskiego z tego okresu nie pozwala na dokładniejsze omówienie jego działalności w tym zakresie. Miał w tym czasie napisać i wydać książkę polemiczną przeciwko protestantom „Praxis jubilaei certius consequendi” (Wil. 1651), nie jest ona jednak znana polskim bibliografom. W r. 1653 powrócił znowu na dwór królewski jako teolog Jana Kazimierza. W r. 1655 odbywał poufną misję do cesarza Ferdynanda III.

Dn. 18 XI 1657 został S. prowincjałem prowincji lit. i pełnił ten urząd do 22 I 1662. W poł. 1661 r. uczestniczył jako prowincjał w XI Kongregacji Generalnej w Rzymie. Miał opinię człowieka roztropnego, życzliwego, ale zarazem wymagającego. Cieszył się poważaniem magnaterii. Doprowadził do ugody w sporze jezuitów ze spadkobiercami Michała Karnkowskiego, który zapisał jezuitom płockim dobra Nadarzyn. Był przeciwny otwieraniu nowego kolegium w Myszy w woj. nowogródzkim i radził jego fundatorowi Mikołajowi Władysławowi Judyckiemu uposażenie rezydencji w Mińsku lub Nowogródku.

W r. 1662 S. powrócił po raz czwarty na dwór królewski Jana Kazimierza w charakterze teologa i był związany z dworem do końca życia, choć w katalogach zakonnych rocznych miał podawany tylko obowiązek kaznodziei domowego i doradcy prepozyta domu profesów w Warszawie. Jako kaznodzieja miał dużą sławę, nie pozostawił jednak swoich kazań. Ostatnie 15 lat niedomagał na zdrowiu. Zmarł 18 I 1667 w Warszawie.

 

Backer–Sommervogel, Bibl. Comp. de Jésus, VII 851; Brown, Bibl. pisarzów, s. 366; Słown. Pol. Teologów Katol., IV; – Bieliński, Uniw. Wil., III; Jobert A., De Luther à Mohila, Paris 1974; Krzyżanowski A., Dawna Polska, W. 1857 II 30; Łukaszewicz J., Krótki opis historyczny kościołów parochialnych […] w dawnej diecezji poznańskiej, P. 1863 III 76; tenże, O kościołach Braci Czeskich w dawnej Wielkopolsce, P. 1835 s. 214, 220–2; Nowak E., Rys dziejów duszpasterstwa wojskowego w Polsce 968–1831, W. 1932 s. 55; Piechnik L., Rozkwit Akademii Wileńskiej w latach 1600–1655, Rzym 1983; Plečkaitis R., Feodalizmo laikotarpio filosofija Lietuvoje, Filosofija Lietuvos mokyklose XVI–XVIII amziais, Vilnius 1975 s. 393, 478; tenże, Stopnie naukowe w dawnym Uniwersytecie Wileńskim, w: Studia z dziejów Uniwersytetu Wileńskiego 1579–1979, Zesz. Nauk. UJ, Nr 554, W. Kr. 1979 s. 39, 48; Rostowski S., Lituanicarum Societatis Jesu historiarium libri decem, Parisiis 1877 s. 332, 429, 433; Załęski, Jezuici, II 332, 362, 381–2, 409, 418–19, 429, 434–49, 458, 494–5, IV 28, 1076, 1541; – Acta conventus Thorunensis celebrati anno 1645, Varsaviae 1646; – Arch. Prow. Mpol. TJ w Kr.: rkp. 1536 k. 757–758 (Poszakowski J., De viris illustribus prov. Lituaniae); Arch. Rom. S.I.: Congr. 65, 66, 69, 70, 72–74, 76 (Akta kongregacji prow. lit.), Lit. 6–12 (katalogi trzyletnie z l. 1615–65), Lit. 6, 56 (katalogi roczne z l. 1617–67), Lit. 39 k. 230 (historia Coll. Braunsbergensis), Lit. 61 k. 371–373 (nekrolog); B. Ossol.: rkp. 231 k. 148–152 (List z Merecza z r. 1648 o śmierci Władysława IV); B. Uniw. w Uppsali: H–168 (Catalogus eorum omnium qui nomina sua Congregationi B.V. Mariae Annunciatae in Collegio Braunsbergensi Soc. Jesu dederunt … 1608), H–170 (Annales Congregationis B. M. Virginis in Collegio Braunsbergensi 1590–1615).

Ludwik Grzebień

 

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.